Onderzoek van de effectiviteit van jouw gedrag met de ‘TIFF vragenlijst voor Functional Fluency’
Functional Fluency betekent letterlijk ‘soepel functioneren’.
Het model van Functional Fluency helpt om je eigen gedrag en het effect dat dit heeft op anderen te onderzoeken. Effectief gedrag brengt vertrouwen en wederzijdsheid in de relatie. Ineffectief gedrag is gericht is op je eigen gelijk of belang, persoonlijke grenzen worden niet gerespecteerd waardoor een macht/onmacht relatie ontstaat.
Gedrag is ons mooiste instrument om in contact met anderen te zorgen dat we krijgen wat we nodig hebben: voeding, aandacht, uitdaging en erkenning. Samenleven en werken, betekent omgaan met verschillen en dat blijkt in de praktijk vaak lastiger dan gedacht.
De Temple Index of Functional Fluency (TIFF) biedt je concrete handvaten voor het vinden en ontwikkelen van gedrag waar jijzelf en anderen profijt van hebben. Je vergroot je invloed en bereikt je doelen beter.
De TIFF is een vragenlijst bestaande uit 108 vragen. Hij geeft je een scherp inzicht in jouw persoonlijke effectiviteit in samenleven en je werk. De TIFF reflecteert niet op wie je bent, maar op hoe je doet. De resultaten van de test voorzien in een uniek profiel van gedragsvoorkeuren, gewoontes en patronen, zowel effectief als ineffectief, gezien in het licht van een verscheidenheid aan situaties en relaties. De uitkomst van de vragenlijst biedt je een ideaal uitgangspunt voor coaching en training.
Voor organisaties levert de TIFF een overzicht van de behoeften in het proces van teamontwikkeling. Er ontstaat een teamprofiel dat inzicht geeft in de voorkeursstijl van communiceren van het team als geheel en concrete handvaten biedt voor het ontrafelen van ineffectieve patronen; een goed startpunt voor ontwikkeling tot meer autonomie, het tonen van eigenaarschap en resultaatgericht samenwerken.
De TIFF wordt afgenomen en met je besproken door coach Nicoline v.d. Heijden, gecertificeerd TIFF provider, trainer, coach en acteur. Opgeleid in Transactionele Analyse, Systemisch Werk en Logosynthese.